Wednesday, May 3, 2017





                     ΓΡΑΦΕΙΟ ΠΡΟΥΠΟΛΟΓΙΣΜΟΥ
                                 του ΚΡΑΤΟΥΣ
                                         και
                                

        ΤΡΙΜΗΝΙΑΙA ΕΚΘΕΣΗ
       ΑΠΡΙΛΙΟΣ – ΙΟΥΝΙΟΣ 2016
     Η παρούσα έκθεση εξετάζει την τήρηση των δημοσιονομικών στόχων της ελληνικής οικονομίας, που τίθενται στον Κρατικό Προϋπολογισμό και στα Μεσοπρόθεσμα Δημοσιονομικά Πλαίσια Στρατηγικής, τα οποία έχουν ψηφιστεί από τη Βουλή των Ελλήνων. Επικεντρώνεται στο πρώτο εξάμηνο του 2016. Η έκθεση συντάχθηκε με βάση το σημερινό πλαίσιο πολιτικής, όπως αυτό διαμορφώνεται από τις συμφωνίες που έχει πραγματοποιήσει η κυβέρνηση με την Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα (Ε.Κ.Τ.), την Ευρωπαϊκή Επιτροπή (Ε.Ε.), τον Ευρωπαϊκό Μηχανισμό Σταθερότητας (Ε.Μ.Σ.) και το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο (Δ.Ν.Τ.). Λαμβάνει, επίσης, υπόψη της όλη την τρέχουσα συζήτηση σε ευρωπαϊκό επίπεδο σχετικά με την αναθεώρηση της οικονομικής διακυβέρνησης της Ευρωπαϊκής Ένωσης και ειδικότερα της Ευρωζώνης.
Ο Συντονιστής και τα Μέλη της Επιστημονικής Επιτροπής αναγνωρίζουν ότι γενικά στην οικονομική πολιτική αντιπαρατίθενται διαφορετικές οικονομικές φιλοσοφίες και πως ό,τι είναι αναγκαίο με οικονομικά κριτήρια δεν είναι απαραίτητα εφικτό με πολιτικά. Επίσης, ό,τι είναι επιθυμητό πολιτικά δεν είναι πάντοτε οικονομικά αποτελεσματικό.

"Στο τέλος της έκθεσης αυτής, σε ειδικό θέμα με τίτλο «Προγράμματα Οικονομικής Προσαρμογής», απαντούμε σε ερωτήματα Βουλευτών, όπως αυτά τέθηκαν κατά την παρουσίαση της έκθεσης του προηγούμενου τριμήνου στην Επιτροπή Απολογισμού και Γενικού Ισολογισμού του Κράτους και Εκτέλεσης του Προϋπολογισμού του Κράτους στη Βουλή των Ελλήνων, στις 25.5.2016. Ελπίζουμε ότι με τον τρόπο αυτό θα συνεισφέρουμε καλύτερα στις εργασίες των αρμόδιων Επιτροπών της Βουλής και στην ενημέρωση του Κοινοβουλίου και των πολιτών της χώρας γενικότερα. "



          ΤΡΙΜΗΝΙΑΙΑ ΕΚΘΕΣΗ
     ΙΟΥΛΙΟΣ - ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΣ 2016
Η πρώτη παράγραφος είναι η ίδια με το προηγούμενο κείμενο … στη τελευταία διαβάζουμε :
" Καταβάλουμε κάθε προσπάθεια να αναδεικνύουμε τα προβλήματα και να εκθέτουμε τις απαντήσεις που δίνονται σε αυτά όχι μόνο στο κυρίως σώμα της έκθεσης, αλλά και σε ειδικό κάθε φορά κεφάλαιο στο τέλος της. Στην παρούσα έκθεση το ειδικό θέμα αφορά στις «Αποκλίσεις των προβλέψεων των Κρατικών Προϋπολογισμών 2006-2016 (σε ταμειακή βάση)». Με τον τρόπο αυτό θα έχουμε ένα ακόμα «εργαλείο» για ρεαλιστικές προβλέψεις για το μέλλον. Σημειώνουμε ότι οι προβλέψεις των δημοσιονομικών μεγεθών του Κρατικού Προϋπολογισμού (ΚΠ) πρέπει να στηρίζονται σε πραγματικά στοιχεία για να αποφεύγονται υπερεκτιμήσεις ή υποεκτιμήσεις των μεγεθών. Η ακρίβεια στις προβλέψεις των δημοσιονομικών μεγεθών σχετίζεται άμεσα με την ακρίβεια στις μακροοικονομικές προβλέψεις. "

 
      ΤΡΙΜΗΝΙΑΙΑ ΕΚΘΕΣΗ
  ΟΚΤΩΒΡΙΟΣ - ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΣ 2016
  Επίσης ίδια η εισαγωγή με διαφορά πως αυτή τη φορά χάθηκαν οι παράγραφοι …
      "Καταβάλουμε κάθε προσπάθεια να αναδεικνύουμε τα προβλήματα και να εκθέτουμε τις απαντήσεις που δίνονται σε αυτά όχι μόνο στο κυρίως σώμα της έκθεσης, αλλά και σε ειδικό κεφάλαιο στο τέλος της. Ελπίζουμε ότι με τον τρόπο αυτό θα συνεισφέρουμε καλύτερα στις εργασίες των αρμόδιων Επιτροπών της Βουλής, στην ενημέρωση του Κοινοβουλίου και των πολιτών της χώρας γενικότερα.
Ο Συντονιστής και η Επιστημονική Επιτροπή "

         ΤΡΙΜΗΝΙΑΙΑ ΕΚΘΕΣΗ
     ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΣ - ΜΑΡΤΙΟΣ 2017
    Μετά την σταθερά απαράλλαχτη εισαγωγή αλλά και την ίδια τελευταία παράγραφο, ακολουθεί μια ανάλυση :

"Η ΠΑΓΙΔΑ ΤΟΥ ΧΡΕΟΥΣ". 5η ΕΝΔΙΑΜΕΣΗ ΕΚΘΕΣΗ ΤΟΥ ΓΠΚΒ
Το ΓΠΚΒ αναγνωρίζοντας τη σπουδαιότητα του θέματος του ελληνικού δημόσιου χρέους εκπόνησε, στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων του, την παρούσα ενδιάμεση έκθεση με τίτλο «Η παγίδα του χρέους». Η εκπόνηση της έκθεσης πραγματοποιήθηκε από τα στελέχη του Γραφείου Ορέστη Βάθη και Δήμητρα Μήτση.
Τα τελευταία χρόνια η μελέτη της σχέσης δημόσιου χρέους - ανάπτυξης έχει βρεθεί ξανά στο επίκεντρο της ακαδημαϊκής έρευνας. Βασική αιτία είναι η αύξηση των επιπέδων χρέους των κρατών -τόσο στο ευρωπαϊκό όσο και στο παγκόσμιο στερέωμα- η οποία (σύμφωνα με κάποιες προσεγγίσεις) επηρεάζει αρνητικά τους ρυθμούς ανάπτυξης, με αποτέλεσμα οι χώρες αυτές να εγκλωβίζονται σε μια «παγίδα χρέους».
Αξιοποιώντας εμπειρικά τα βασικά εργαλεία της οικονομικής επιστήμης, η παρούσα έκθεση εξετάζει τις επιπτώσεις του χρέους στην ανάπτυξη για την περίπτωση της Ελλάδας. Στο πλαίσιο αυτό, ελπίζουμε ότι θα συνεισφέρουμε καλύτερα στις εργασίες της αρμόδιας Επιτροπής της Βουλής, στην ενημέρωση του Κοινοβουλίου και των πολιτών της χώρας γενικότερα.

Ο Συντονιστής του Γραφείου
Καθηγητής Παναγιώτης Λιαργκόβας
     


• Ενδιάμεσες Εκθέσεις
Τετάρτη, 9 Δεκεμβρίου 2015
Συγκριτική μελέτη για την έμμεση φορολογία στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Η ειδική περίπτωση των μειωμένων συντελεστών Φ.Π.Α. στις νησιωτικές περιοχές
Η παρούσα έκθεση εστιάζει στην έμμεση φορολογία στην Ευρωπαϊκή Ένωση και ειδικότερα στην περίπτωση του Φ.Π.Α. σε νησιωτικές περιοχές. Συντάχθηκε μετά από αίτημα που υποβλήθηκε από τον τότε Πρόεδρο της Επιτροπής «Απολογισμού και Γενικού Ισολογισμού του Κράτους και Ελέγχου της Εκτέλεσης του Προϋπολογισμού του Κράτους» κ. Δημήτριο Γάκη, στις 17 Ιουνίου 2015. Η εκπόνηση της έκθεσης πραγματοποιήθηκε από τα στελέχη του Γραφείου Μιχάλη Σταύρακα, Αλέξανδρο Λύρα και Κωνσταντίνο Παγώνη.

Η κατάργηση του ειδικού καθεστώτος χαμηλού συντελεστή ΦΠΑ των νησιών του Αιγαίου υπήρξε ένα από τα βασικότερα μέτρα του τρίτου Μνημονίου στην κατεύθυνση της αύξησης των φορολογικών εσόδων. Το θέμα δεν είναι καινούργιο. Έρευνα που είχε γίνει από το Ινστιτούτο Οικονομικών και Φορολογικών Μελετών τον Ιανουάριο του 2013, είχε υπολογίσει ότι η αύξηση των εσόδων λόγω της κατάργησης των μειωμένων συντελεστών ΦΠΑ σε όλα τα νησιά του Αιγαίου θα πρόσθετε περίπου €69 εκατ. ή 0,5% των συνολικών τότε προβλεπόμενων εσόδων του 2013, με την υπόθεση βέβαια ότι δεν αλλάζει η καταναλωτική συμπεριφορά των νοικοκυριών και επιχειρήσεων και δεν αυξάνεται η παραβατική συμπεριφορά λόγω των υψηλότερων συντελεστών, θέματα που ρεαλιστικά θα πρέπει να λαμβάνονται υπόψη. Μια παλαιότερη έκθεση των τεχνικών κλιμακίων του ΔΝΤ για το πρώτο Μνημόνιο είχε εκτιμήσει ότι για το 2010 το δημοσιονομικό όφελος λόγω κατάργησης του καθεστώτος ΦΠΑ στα νησιά του Αιγαίου θα ήταν της τάξης των €130 εκατ. Παράλληλα, το Υπουργείο Οικονομικών είχε υπολογίσει το όφελος σε €250 εκατ. Κάνοντας μια απλή αναγωγή με βάση το σκεπτικό ότι το ΑΕΠ της χώρας μας από τα €226,03 δισ., που ήταν το 2010, αναμένεται να πέσει στα €175,66 δισ. το 2015 (με βάση τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ και του Κρατικού Προϋπολογισμού του 2016), δηλαδή μια μείωση περίπου κατά 23,5%, το εκτιμώμενο ανώτατο όριο πρόσθετων εσόδων δεν μπορεί να υπερβαίνει τα €160 εκατ. Κατά το ΓΠΚΒ το όφελος από μια τέτοια ενέργεια σε σχέση με την αναστάτωση που δημιουργεί η εφαρμογή του, είναι πολύ μικρό. Άλλωστε, δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι ειδικά καθεστώτα ΦΠΑ σε συγκεκριμένες περιοχές ή σε συγκεκριμένα αγαθά έχουν και άλλες ευρωπαϊκές χώρες, όπως η Δανία, η Γερμανία, η Ισπανία η Γαλλία, η Ιταλία, η Κύπρος, η Αυστρία, η Πορτογαλία, η Φινλανδία, η Σουηδία, η Ιρλανδία, το Βέλγιο και το Ηνωμένο Βασίλειο.

Με την παρούσα έκθεση, ελπίζουμε ότι θα συνεισφέρουμε καλύτερα στις εργασίες της αρμόδιας Επιτροπής της Βουλής, στην ενημέρωση του Κοινοβουλίου και των πολιτών της χώρας γενικότερα.

Ο Συντονιστής του Γραφείου

Καθηγητής Παναγιώτης Λιαργκόβας



    "Ένα εξίσου κρίσιμο ζήτημα είναι και η διατηρησιμότητα των πρωτογενών πλεονασμάτων, αν δηλαδή η ελληνική κυβέρνηση θα μπορεί να επιτυγχάνει πρωτογενή πλεονάσματα σε βάθος χρόνου. Τα στοιχεία πάντως αναδεικνύουν τις δυσκολίες του εγχειρήματος.
     Συγκεκριμένα, μόνο το Μεξικό φαίνεται να έχει καταφέρει να διατηρήσει πρωτογενές πλε-όνασμα μεγαλύτερο του 3,5% του ΑΕΠ για -τουλάχιστον- μια δεκαετία (1983 – 1992), ενώ μεγαλύτερο του 3% κατέστη εφικτό στο Βέλγιο (1994 – 2004) και στη Φινλανδία 1975 – 1990). Επίσης, από τις διεθνείς συγκρίσεις προκύπτει ότι οι μεγάλης έκτασης δημοσιονο-μικές προσαρμογές ανατρέπονται εύκολα και γρήγορα. Τότε, τα πρωτογενή πλεονάσματα μετατρέπονται σε πρωτογενή ελλείμματα, ειδικά αν το πρωτογενές πλεόνασμα υπερβαί-νει το 3,5% του ΑΕΠ.
   Όσον αφορά στο νέο ευρωπαϊκό δημοσιονομικό πλαίσιο («Δημοσιονομικό Σύμφωνο», «Δέσμη των 
 2», «Δέσμη των 6» κ.α.) με βάση εμπειρίες κρατών μελών άλλων ενώσεων, δε φαίνεται ικανό να
 αποτρέψει την ανατροπή.
      Τέλος, σύμφωνα με το ΔΝΤ, οι κύριοι παράγοντες που επηρεάζουν τη διατηρησιμότητα των
  πρωτογενών πλεονασμάτων είναι το ποσοστό ανεργίας, η σχέση μη ενεργού/ ενεργού πληθυσμού
  (“old dependency ratio”), οι δαπάνες για τις υπηρεσίες υγείας (health care costs) και η δυνατότητα
   άσκησης χαλαρής νομισματικής πολιτικής. Με δεδομένη τη δια-τήρηση του ποσοστού ανεργίας σε
   υψηλό επίπεδο μεσοπρόθεσμα, τα «μη ευνοϊκά δημο-γραφικά» στην Ελλάδα (“unfavorable
    demographics”), αλλά και την προοπτική αποκατά-στασης της νομισματικής πολιτικής στη ζώνη του
    Ευρώ μεσοπρόθεσμα, ο στόχος για πρω-τογενές πλεόνασμα 3,5% του ΑΕΠ μεσοπρόθεσμα κρίνεται
   ως αρκετά φιλόδοξος. Στο πλαίσιο αυτό, το ΔΝΤ προβλέπει για την Ελλάδα πρωτογενές πλεόνασμα
   1,6% του ΑΕΠ την περίοδο 2018 – 2020 και 1,5% το 2021, έναντι στόχου 3,5% του ΑΕΠ  
    μεσοπρόθεσμα. "










   Μιά απλή ανάγνωση των κειμένων και των αναλύσεων του Γραφείου Προϋπολογισμού του Κράτους και της Βουλής, μας παραπέμπει σε μιά Οικονομοτεχνική Μελέτη που πίσω από το φάσμα των "επιστημονικών όρων και των αριθμών", την επιλογή του χρόνου δημοσίευσης αλλά και το εύρος της δημοσιοποίησης στα ΜΜΕ και το Διαδύκτιο, κρύβει μια πολιτική πολεμική που ξεκίνησε από την αρχή της οικονομικής κρίσης (δικαιολόγησε η δεν αντιτάχθηκε ακόμα και στις απόψεις του Γ.Α. Παπαντρέου) καθώς σταθερά παπαγαλίζει όσα απαγγέλλονται από το "Ευρωπαϊκό Διευθυντήριο"… που άν και στερείται Νομιμότητος ασκεί Εξουσία στην Ευρωπαϊκή Ενωση …
   Τελευταία μάλιστα παλαντζάρει ανάμεσα στο ΔΝΤ και τις προτάσεις του Δόκτωρος Σόυμπλε ...
   Αρκεί να διαβάσετε και θα το διαπιστώσετε πως λειτουργεί ως φερέφωνο των νεο-φιλελεύθερων κύκλων της Ε.Ε.
    Μιά απλή ανάγνωση της αναφοράς του
  κ. Βέμπερ (ΕΛΚ) στο σημερινό ΠΡΩΤΟ ΘΕΜΑ
(http://www.protothema.gr/world/article/676099/veber-elk-to-provlima-tis-elladas-einai-oti-ehei-kommounisti-prothupourgo/), αρκεί για να κατανοήσει κανείς το μέγεθος της Ιδεοληπτικής Εμμονής αλλά και τελικά τον Ταξικό Προσανατολισμό των κύκλων που στη τωρινή συγκυρία πλειοψηφούν στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και επιδιώκουν να επιβάλλουν στο σύνολο της Ε.Ε. αλλά και στις Εθνικές Κυβερνήσεις, τις δικές τους οικονομικές και φιλοσοφικές δοξασίες. Μια τακτική ιδιαιτέρως υποχθόνια και απείρως απέχουσα από τις δήθεν "δημοκρατικές" τους αξίες.

   Μήπως απλά εδώ έχουμε ένα απτό παράδειγμα   της συνεργασίας των Νεο-Φιλελεύθερων "Οραματιστών" που μπορεί να ωρύονται και να "διαρρηγνύουν τα ιμάτια" τους, αναφερόμενοι στο Μαδούρο, στη Βενεζουέλα και στους "κομμουνιστές πρωθυπουργούς" ενώ ταυτόχρονα αδιαφορούν για το νερό που κυλάει στο μύλο της Ακρας Δεξιάς την οποία κατά τα λοιπά την καταγγέλλουν …
      Μήπως τελικά εδώ βρίσκουμε τη διασύνδεση...
   με το μακρύ χέρι του Στουρνάρα και των λοιπών 
   συνεργατών του … ???
   Αν αυτή δεν είναι η " Τρόϊκα Εσωτερικού"
  τότε ποιά είναι ????

  ΕΓΧΡΩΜΗ ΤΗΛΕΟΡΑΣΗ
    2/5/2017
    'ΩΡΑ : 21.00 μμ.




της ΒΟΥΛΗΣ

No comments: